Drømmen om Rhodos

Dette er et bidrag til Hellas-konkurransen 2011

Ida Lindholm og Ole-Martin Jensen drømmer om Rhodos

Vår reise startet den dagen jeg ga min samboer et reisegavekort i bursdagsgave. Jeg ønsket å gi han en gave vi kunne nyte godt av sammen- siden vi nettopp hadde blitt foreldre og ting var snudd litt på hodet her. Vi fikk vår datter kort tid etter at vi innledet vårt forhold- så en kjærestetur var høyt på ønskelisten. Dessuten fant vi ut rett før vi bestilte turen at jeg var gravid med vårt neste barn- og vi tenkte – nå eller aldri! Denne ferien kunne ikke utsettes mye lenger, og det tok ikke lang tid fra vi hentet kataloger til destinasjonen var bestemt. Med god hjelp fra damen på reisebyrået kom vi frem til Rhodos, nærmere bestemt Kalithea, en liten by på Rhodos østkyst.
Flyturen var vel som på charterturer flest- litt barneskrik, litt lite benplass, og ganske så dyr snacks og drikke. Men mest av alt var flyreisen preget av glede og forventning om en avslappende, opplevelsesrik og solfylt ferie!

Bussreisen fra flyplassen på Rhodos til hotellet tok vel en 40 minutters tid, noe som gikk veldig greit da det var aircondition på bussen. Selve hotellområdet var stort- og hadde flere bassengområder der vi kunne kose oss hele dagen. Det var også enkel servering ved bassenget- kjempegreit med iskald drikke lett tilgjengelig! Det var rundt 40 varmegrader da vi var der, og bassengene holdt behagelig temperatur. Vi koste oss. Vi reiste forresten med all inclusive- og dette valget sparte vi masse penger på! Maten var nydelig, og det var utrolig mange retter å velge mellom til hvert måltid. Kaker og desserter var det heller ikke mangel på- noe som passet gravide meg ypperlig! Rett nedenfor hotellet lå det forresten også en liten bukt/strand. Hit kunne man bli kjørt frem og tilbake med hotellets minibuss flere ganger i timen hele dagen. Det var ikke lange biten å gå- men det er vel lov å være litt lat i ferien? Dette hotellet gjorde virkelig sitt for at gjestene skulle trives- servicen var upåklagelig.

Den tredje dagen besøkte vi vannparken i Faliraki. Den er ikke så storslagen som egypterne selv mener den er- men absolutt verdt en tur om man er glad i denslags. Moro for små og store! Vi brukte mesteparten av tiden ved bølgebassenget, da det var ganske lange køer ved flere av vannskliene. Vi besøkte som sagt Rhodos i august- så det var ganske mye kø i vannparken på denne tiden. Det er sikkert mye roligere her utenfor høysesong. Vannparken sies vel å være en av de største i Europa. Jeg er ikke så sikker på det- iallefall ikke når det gjelder utvalg av sklier og attraksjoner. Den virker heller ikke sånn kjempestor i areal, men det er et lite tog der som kjører alle besøkende rundt i hele parken. Stranda i Faliraki er også verdt et besøk! Den er ganske så lang- og her finnes masse vannaktiviteter som for eksempel windsurfing, vannski, paragliding og jetski, bananbåt osv. Selv beundret vi aktivitetene på avstand, men det var ikke tvil om at de hadde det moro der ute! Vi var der ganske tidlig på dagen, og kunne da velge og vrake i solsenger. Rundt 12-13 tiden var det stappfullt, så det kan lønne seg å stå opp om morgenen om man vil ha solseng nærme vannet.

Det er også mange små spisesteder og barer i området, noe som er praktisk ettersom man blir ganske sulten i løpet av en dag på stranda. Det er også noen iskiosker på selve stranden. (Sanden var så glovarm at vi tok med badesko helt ned til vannkanten- selv om vi lå bare et par meter fra vannet.) Etter å ha vært på stranden gikk vi rundt i Faliraki by, og spiste nydelig kinamat på en litt bortgjemt restaurant i en av sidegatene. Det lå et par steder som serverte kinamat langs hovedgaten og- men disse så litt mer «billige» ut. Restauranten vi dro på var det en lokal som tipset oss om, og jeg husker selvfølgelig ikke navnet. Men vi ble ikke skuffet, og nok en gang fikk jeg bekreftet at man bør lytte til de lokale for å finne de beste spisestedene.

Faliraki by bærer stort preg av festglad ungdom- selv om det også finnes aktiviteter utenom å løpe fra bar til bar. Vi tok selv et slag minigolf før vi returnerte til hotellet- og det var også en bowlinghall og kino i byen. Dessuten holder butikkene oppe ganske sent i turistsesongen, så selv om man ikke er der for å feste er det nok å finne på- og ikke minst å se på. Faliraki yrer av liv på kveldstid! Så var det klart for dykkertur på torsdagen. Dykkerguidene var kjempehyggelige- og de snakket svensk eller dansk hele gjengen :) For det var mange av dem! Tror vi hadde med 6-7 guider. Da dykkerbåten ankret opp viste det seg at det var rett utenfor stranden til hotellet der vi bodde. Vi fikk ordnet det slik at vi slapp å ta båten helt tilbake til Rhodos by, men isteden bli svippet over til stranden av han ene på dykkerbåten og hans lille motorbåt :) Skikkelig service der altså! Vi var ute i 8 timer tror jeg- og de gikk fort! Det ble to dykk på min kjære- og selv om det ikke var det mest yrende livet på bunn (tipper masseturismen kan ta på seg litt av skylden her), så fikk han og de andre dykkerne se en god del forskjellig fisk takket være guidene som kastet ut brød og på den måten lokket frem fiskene. Vi brukte vel tilsammen to ettermiddager/kvelder i selve Rhodos by. Den første dagen brukte vi til shopping og et bedre måltid på en restaurant i gamlebyen. Vi kjøpte dessuten en del suvernirer med og forsøkte å handle det som er typisk gresk. Vi handlet olivenoljer, gresk honning, kryddermix for lam og kjøttboller og denslags, duker med typiske lokale mønster, natursvamper (som mest sannsynlig ikke lenger hentes opp lokalt- men flotte var de!), ouzo til familie og venner, og dessuten litt klær og gaver til vår datter som tilbragte ferien sammen med bestemoren sin her hjemme :).

Den andre ettermiddagen i Rhodos by gikk vi en spasertur i gamlebyen, og fikk også med oss akvariet. Jeg hadde tatt med meg en guide hjemmefra som viste en runde man kunne gå for å få med seg de historiske høydepunktene i gamlebyen. Den var til stor hjelp- og vi ble begge mektig imponerte over hvordan de har klart å ta vare på den gamle delen av Rhodos By- side om side med den nye delen.  Selve akvariet var ganske lite, men interessant. Spesielt for min samboer som driver med saltvannsakvarie her hjemme. Morsomt å se de lokale artene på nært hold! Akvariet ligger I gåavstand fra gamlebyen, og hører vel til nye Rhodos. Det er skiltet dit- og enkelt å finne frem. Vi betalte vel 20 euro per person- så helt billig er det ikke. Ikke helt enkelt å få tatt gode bilder i akvariet- men vi fikk med oss noen minner iallefall. Alt i alt en super ferie, og vi gleder oss til å reise til Hellas igjen! Turen ga skikkelig mersmak- dette er et land som må utforskes videre! Også neste gang frister det med et all inclusive hotell- men kanskje vi velger et sted for par uten barn om vi reiser alene igjen. Ikke det at det plaget oss med barnefamilier i nærheten- men man merket at spesielt bassenget ble fylt opp veldig tidlig. For vår del var en uke kanskje litt lite når man vil oppleve stedet og se seg omkring i tillegg til å slappe av og nyte sol og strand. Neste ferie blir nok med stor sannsynlighet opp mot 14 dager. Det var mange ting vi ønsket å oppleve, men som vi må ta igjen en annen gang; Sommerfugldalen, Lindos (den hvite byen), og utflukt til Tyrkia er noe av det vi ikke rakk. Sistnevnte vurderte vi sterkt, men valget falt på dykking isteden denne gangen. Ellers har vi også lyst til å utforske flere av de greske øyene det er jo mange å velge mellom! Grekerne er forresten akkurat som det ryktes- utrolig hyggelige, gjestfrie, og ikke det minste innpåslitne. Man merket ikke på folket at landet var preget av økonomisk krise da vi var der. Vi kommer definitivt til å reise til Hellas igjen- det er jo så mange øyer og steder og oppleve- og vi vil gjerne se litt av fastlandet også når anledningen byr seg :)