Slik kommer du deg i form i ferien – treningstips!

treningsblogger_kari

Ferien er ypperlig å bruke til trening. Her er det ingen tidsklemme eller ting som bare MÅ gjøres. Det er en super mulighet til å bedre formen og ha mer overskudd når du så kommer tilbake til hverdagen. At du blir mer brun av å være i bevegelse er jo heller ikke negativt. For min del synes jeg også at mat og godt drikke smaker ekstra godt etter trening, jeg bruker gjerne ferien til å fråtse i både trening og mat. Følelsen av å løpe på stranden før frokost, eller å få sett turiststedene fra sykkelsetet gir gode minner og gir meg ekstra motivasjon til å trene også hjemme.

Å trene i familieferien er ikke noe problem, det gjelder bare å følge noen enkle regler.

Treningstips – for en aktiv ferie med familien:
Tren om morgenen. Det går fint an å trene en time før frokost eller to-tre timer før kl 10 i ferien. Da er du ferdig og klar både mentalt og fysisk til å være sammen med familien. Jeg pleier å si det er best å gi meg morgentreningen og ha en blid mamma resten av dagen :-)

Hold avtaler. Ikke tren lenger enn du har sagt at du skal. Familien må kunne stole på at du er tilbake og ferdige med treningen til avtalt tid, slik at dere får gjort ting sammen. Blir du for sen, gi beskjed før du er for sen. Forsinkelser over et kvarter godtas ikke hos oss, med unntak av tekniske eller fysiske uhell på veien. Gi da beskjed.

Tren rundt eller etter barnas leggetid. Det går fint an å trene en-to timer fra 18-20 mens den andre legger barn. Den som trente tidlig kan jo ta kveldsskiftet hjemme? Ingen sure miner her, vi er uansett glade for å trene. Dessuten smaker det ekstra godt med en øl eller et glass vin etter endt treningsøkt. Husk kveldsmat :-)

Vær fleksibel. Planlegg dagene i ferien. Gi beskjed om hva som ønskes gjennomført av trening, så planlegger dere det inn. Det løser seg alltid.

Undersøk hva som finnes av muligheter. Den treningsinteresserte har et allsidig ferietilbud å velge mellom på flere av Vings hoteller. Man finner alt fra ferier med gratis trening med SATS-utdannede instruktører til ferier med personlig trener, familietrening, golf, sykling, dykking, vannaerobics og et bredt utvalg forskjellige gruppetimer i lokaler med aircondition. Nå kan man å ta svømmekurs på utvalgte Sunwing Family Resorts om man ønsker å pusse på crawling teknikken.

Basert på tips fra vår treningsblogger Kari F. Lingsom. Les hennes blogg, og få flere treningstips her