Tradisjonelle tyrkiske smaker i Side

I Side bor vi på et av våre Suncomfort hotell, Villa Adora Beach. Koselig lite hotell med lyse fine rom. Hotelleieren er gift med hun som driver begge Sunwing hotellene her nede, så han har fått noen tips av henne. Sengene har blant annet de samme madrassene som Sunwing. Så vi sover som små barn når vi kryper til køys.

Fredag hadde vi hotellvisninger på hotell i Side. Vi var innom alt fra enkle to-Vinger hotell til flotte 5 Vinger-hotellanlegg. De fleste hotellene vi har sett i Side er litt mindre og mer intime. Det er ikke så mange etasjer og rom. Men færre rom, og kanskje hakket mer personlig service. Vi spiste lunch på Side Resort. Sungarden Side Resort er et veldig godt alternativ til våre egne Sunwing Resorts. Her likte vi oss godt. Koselig atmosfære, fine rom, fint uteområdet og hyggelig personalet.

Vi kjørte gjennom Manavgat etter hotellvisningene, og det er en passe stor by som byr på fine shopping muligheter. Både markeder og vanlige butikker. Ligger ca 15 min kjøretur fra Side. I Side er det et stort marked hver lørdag ved moskeen. Åpent hele dagen.

På ettermiddagen i Side ruslet vi langs strandpromenaden bort til Apollo-ruinene. Det lå flott til i solnedgangen. Det var absolutt et kodak-moment!

Middag spiste vi på Ocabasi Restaurant som ligger midt i gamlebyen i Side. Her nede kaller de denne bydelen Antik Side. Vi fikk servert tradisjonell tyrkisk mat. Meze til forrett, som består av ulike småretter og dipp som hummus, tyrkisk brød, enkle tomatsalater etc. og til hovedrett valgte vi en tradisjonell tyrkisk rett som heter Testi Kebab. Dette er en gryterett som lages i en keramikk-krukke.
Vi fikk det servert med lam og kylling.

Etter middag shoppet vi litt i smågatene i gamlebyen. Her finner man klær, smykker, lamper, sko, vesker og krydder. Så pengene kan få bein å gå på her, om man har lyst til å bruke litt penger. :)

Lørdag har vi fri før vi reiser hjem. Vi kommer til å tilbringe store deler av fridagen på en solseng med en god bok og en pose moreller. Noen av oss skal også prøve en av de fine spa-anleggene her nede.

Håper dere har hatt nytte av bloggen fra vår reise til Tyrkia. Bare å stille spørsmål om det er noe dere lurer på.

Vi ønsker dere alle en riktig god helg!

• Bortsett fra at vi fikk en litt trasig start på ferie, hadde en flott uke på Villa Adora Beach. Da vi ankom hotellet kl 03 på natten fikk vi opplyst at de hadde kun 1 rom. Vi var 2 bekjente som reiste sammen og hadde bestilt/betalt for 2 rom. Etter ca 1 times diskusjon fikk vi “kranglet” oss til 2 rom, dog det ene uten håndklær. Fra frokost første dag til avreise gikk alt som ønsket.

De som jobber på hotellet er serviceminded og vennlige. Rengjøringen var topp. Frokostbuffeten var enkel, men smakfull. Det eneste jeg ikke likte var juicemaskinen som både luktet og smakte E-stoffer på lang vei. Det problemet løste jeg ved å kjøpe nektar på nærbutikken.

Hotellet er velholdt og godt drevet. Anbefales for de som vil være tidlig ute med bestilling til neste år.

Jeg har også skrevet om hotellet på bloggen min.
    Copy/paste: http://sollerlover.blogspot.no/2012/10/suncomfort.html

• Så kjekt å lese om Villa Adora Beach. Vi reiser dit 20.september og bestilte uten å vite så mye om hotellet. Kun det VING skrev på siden sin.

Nå har det endelig kommet opp gjestevurdering og 4,1 låter bra. En gjest som skrev reisetips etter opphold i juni, virker veldig fornøyd med VAB. Både service og mat var bra.

Du skriver at det er Dux madrasser i sengene og det høres bra ut. Har lest mange steder om harde madrasser i Tyrkia, så jeg håper alle rom på VAB har skikkelige madrasser.

Dette blir vår første ferie i Tyrkia og vi er spent på hva denne uken vil bringe av nye inntrykk. Etter 27 år med ferier i Spania, reiser vi likevel til Side med åpent hjerte og sinn!

• Siv

Ser superherlig ut! Tror kanskje Tyrkia må prøves ut! En sensommertur kanskje.. Merker det rykker litt i reisefoten:) Ser ut som det er masse å oppleve, og maten høres helt fantastisk ut. Fine innlegg og bilder!

• Hei Siv, Takk for hyggelig kommentar:) Tyrkia anbefales! Mvh Sophie

• Torunn Hansen

Er i Side (gamlebyen) hvert eneste år, reiser i august/september. Da er det veldig godt og varmt her… Spørsmålet mitt til dere er vilke Hotel dere har som ligger i “gamlebyen”? For hvert år jeg er her får vi bare flere og flere venner, da mange av disse er meget hyggelige og imøtekommende mennesker som jeg også har kontakt med på Skype, Facebook og Mail hele året. Utroligt og gode de er til å kjenne folk igjen, kan komme gående i gaten å de ønsker oss velkommen tilbake. Jeg liker meg best på den siden hvor det ikke er lang grunnr. Hotel Yali er jo et fantastisk sted når en tenker på beliggenhet og serice, uansett hvem Hotel vi bor på blir vi tilbudt å spise frokost hos dem å bruke alle dens fasiliteter hele ferien. Som dere sikkert skjønner er jeg ikke interessert i å bo utenfor kjernen. Håper derfor dere har alternativer til det da jeg har reist mye med dere men altså ikle hitt.

• Hei Torunn, Vårt Sunprime hotell ligger helt nede på stranden, rett ved gamlebyen. http://www.ving.no/tyrkia/side/sunprime-dogan-side-beach Så det kan trygt anbefales. Ellers er ikke hotellet vi bodde på, Villa Adora Beach, så veldig langt fra gamlebyen. Tar ca 11-15 min å gå langs strandpromenaden til gamlebyen. Og det er jo bare koselig å ta en liten spasertur langs vannet. Mvh Sophie