Gjesteblogger Bente Finstad: Parga – rubinen blant de greske edelstener

Året var 1996, det var juni… og min tilkommende mann og jeg skulle reise på vår første tur sammen. Rent tilfeldig hadde vi plukket ut Parga som mål for reisen. Nyforelsket og spente dro vi av sted, og lite ante jeg da at jeg skulle oppleve ennå en forelskelse denne sommeren!

Preveza var en liten militær flyplass, og den minste jeg noen gang hadde vært på. Koffertene ble kjørt inn i den lille ankomsthallen på ei tralle, og det var bare å forsyne seg selv. Kjæresten min tok på seg jobben med å lesse av, og snart var vi på vei mot Parga.

Vi så det med en gang, da vi sneglet oss nedover mot byen, at dette måtte være noe helt spesielt. Det blå havet som sola speilte seg i, og husene i denne lille fiskerlandsbyen som lå mykt rundt havna og klatret opp mot borgen. Gatene var så trange at det forundret oss at det i det hele tatt gikk an å kjøre buss inn dit. Vi ble sluppet av ved en rusten, stor lastebil som hadde parkert for godt(den står der ennå :) ”Leiligheten” vår var et lite krypinn med alt i et rom(unntatt et lite avlukke som var toalett) Et lite familiedrevet leilighetshotell med Pargas travleste gate som nærmeste nabo.

Fra de første steg i Pargas trange gater var jeg ”solgt”. Jeg kjente hvordan denne byens puls plutselig ble min egen. Jeg merket at jeg smilte når jeg vandret mellom de små butikkene, og hvor fasinert jeg ble når plassen åpnet seg ved havna hvor alle båtene lå som perler på en snor og ventet på turistene. Noen få svømmetak fra havna lå den lille, hvite Maria-kirken, idyllisk plantet på kanten av den lille øya.

Men den sjarmerende byen hadde mer å by på. For å komme opp til den gamle borgen, fulgte vi den smale handlegata, som etter hvert ble til brede trappetrinn.  86 trinn senere hadde vi flott utsikt over byen og naturen rundt. (Borgen er et stort kapittel for seg selv, både når det gjelder historie og den fantastiske utsikten til alle kanter.)

Da vi trodde at vi hadde sett alt, fikk vi oss en herlig overraskelse ved å rusle nedover på andre siden. Nydelige Valtos strand, innbydende med form som en halvmåne og plass nok til alle! Her skulle det ikke bli vanskelig å kose seg en ukes tid!

Det ble ei fin uke i Parga! Det var sol og bad, romantiske middager og turer i nærmiljø og litt lenger unna. Og… vi kjøpte ringene våre her!

15 år senere; Vi har vært tilbake mange ganger. Vi har reist hit med barna våre, og tatt med familie og venner. Mange spør om vi ikke synes det er kjedelig å reise hit så ofte, men vi svarer at vi har ”hytte” i Parga ;). Den første spede forelskelse i vesle Parga by har utviklet seg til kjærlighet, både for oss og for denne, vår lille plass i verden. Parga er som vårt andre hjem. Det er rolig, gresk puls. Det er kjente – og etter hvert gode venner som hilser oss velkommen tilbake. En stor del av hjertet mitt blir alltid værende igjen i Parga når vi må reise hjem…

• Parga er vanskelig å slutte med. Det utvikles en form for avhengighet.

• Jan Dahl

Parga er topp og vi anbefaler stedet til alle vi kjenner. Maken til hyggelig feriested skal en lete lenge etter. Alt er innen gåavstad, den flotte Valtos stranden med god plass og fine badeforhold er en drøm for oss som elsker å svømme både kort og langt for mosjonens skyld og den hyggelige bystranden er også flott. Vi veksler på disse to, men innimellom tar vi båten ut til Lychos stranden på sydsiden av byen. Mange går dit ut, ca 1 time og tar båten hjem. Byen selv er veldig sjarmerende og gresk og restaurantene er svært hyggelige steder med god mat og drikke og hyggelig betjening. Strandpromenaden og havnen med Borgen om kvelden er prikken over i-en. Hotellene er stort sett enkle og familiedrevne, men større finnes også, men da litt vekk fra selve byen. Vi liker å bo i byen, det er stille om natten uten bråket biltrafikk. Parga har alt du finner på de greske øyer, vi har vært på flere før, men nå etter to ganger blir det Parga heretter. Grei reisetid er det også dit.

• Ingrid

Min mann og jeg havnet i Parga ved en tilfeldighet på vår første ferietur i lag. Vi stortrivdes fra første sekund og skulle gjerne vært tilbake der. Et utrolig sjarmerende lite sted!!!