Gjesteblogger: Mariann Hermani om Potos

Thassos
P for Potos…
P for paradis…

Ikke visste vi da vi bestilte tur til Hotel Makedonia i Potos på Thassos at dette var stedet man mente da man snakket om paradis.
Etter fly til Skiathos med kort mellomlanding før 30 min videre til Kavala, ferge over til smaragdøya Thassos og buss til Potos, var vi framme ved den vakreste perle vi har sett så langt i Sydens rike. Allerede på fergen hadde alle lyst til å hoppe ut i det smaragdgrønne vannet, og bussturen til hotellet var uholdbar da vannet var turkist hele veien og barna på 12 var nesten på gråten etter å bade.

Potos er en bitteliten fiskerlandsby med en fin lang strand med hvit sand og rullestein. Man kan godt ha badesko for å gå ut i vannet, men må for all del ikke glemme snorkelmaske og solkrem på ryggen. Både barn og voksne storkoste seg i det krystallklare vannet. Vi telte vel ca seks forskjellige typer småfisk helt innerst ved stranda, og koste oss masse med å snorkle, mate fisk og sole oss hele uka. Stranda begynner inne i sentrum, vi valgte å ligge noen hundre meter lenger bort i området der Hotel Makedonia ligger. Masse ledige solsenger mot at man kjøper mat eller drikke for minst 2,5 euro. God løsning synes vi da man får noe igjen for pengene man betaler, og svømmebasseng var det også til fri bruk for den som ville. Nærmere sentrum var det veldig mye folk både på stranda og i vannet. Aller mest grekere, men også nederlendere og østeuropeere.

Langs strandpromenaden som er sentrum av byen ligger de fleste spisestedene og butikkene. Vi regnet fort ut at handlegaten stort sett var en gate ned og en gate bort, men det holdt fint for en uke. Lite nok til at man hilser på de man handlet hos i går, og stort nok til at vi aldri ble ferdige med å shoppe :) Restauranter nok for minst 3 uker er det også, og gyros og pannekakeboder på hvert gatehjørne. Om dagen er byen nesten død, om kvelden forandres den til et yrende folkeliv med duft av grill og gyros, fulle butikker og smilende fjes. Egentlig veldig mange muligheter både for mat og drikke på et så lite område i forhold til det vi regnet med da vi kom. Honning og olivenolje finnes i de fleste butikker da dette er det Thassos er mest kjent for i tillegg til marmor.
Vi fikk med oss flere typer honning og olivenolje hjem som skal nytes utover høsten og vinteren.

Første kvelden vi kom til Potos, tok vi en tur bortover stranda for å se på verdens rødeste solnedgang over blått hav mens grekerne som bader til langt på kveld koste seg i vannet. Vi gikk ut på piren for å komme så nærme sola som mulig, og der hoppet det delfiner i vannet rett foran oss. Da må man bare trekke pusten dypt og innse at man ikke kommer mye nærmere paradis. Det skal sies at dette bare skjedde den ene kvelden som vi kunne se, men det var allikevel nok til at vi konkluderte med at livet blir ikke bedre enn Potos. Vårt lille Potos der alt er 5 min unna uansett hvor du kommer fra.
Hver eneste kveld og middag ble planlagt og tilpasset solnedgangen på piren, og både videokameraer og fotoapparater fikk kjørt seg.

Restaurantene var typiske greske turistrestauranter med souvlaki,pizza, salater, kjøtt , pasta og sjømat. Prisnivået var overraskende lavt, tror det dyreste vi spiste var for 9 euro til middag. Gjennomsnittspris kanskje 6-7 euro for en grei middagsrett. En 6-pakk med 1,5 l vann fikk vi for 1,5 euro. Vi kjøpte mye frukt og registrerte at vi fikk seks nektariner for 0,8 euro og 8,5 kilo vannmelon for 1,5 euro. Det er deilig å være norsk på Thassos! :)

Hotell Makedonia var meget bra, 150 meter rett til stranda, dypt svømmebasseng der man både kan stupe og hoppe, nydelig hage med oliventrær og søte kattunger. Jeg har alltid drømt om å ligge under et oliventre og lese en bok, og denne drømmen gikk også i oppfyllelse her. Vertskapet var meget hyggelige og rommene framsto som mye bedre enn 3+. Godt håndverk, ingen slurvete bad, alt virket som det skulle, det var rent og pent og nok utstyr til å lage mat i leiligheten for den som ville.

Vi sendte ikke et eneste postkort fra Thassos, rett og slett fordi virkeligheten vi opplevde overgikk alt som var avbildet på postkort vi fant.

Så langt er Potos det eneste stedet i syden som vi bare VET at vi skal tilbake til.
Potos passer for alle. Vi møtte ungdom som nøt utelivet og stranda, vi møtte eldre som leide bil og fartet rundt i fjellene og den vakre grønne naturen med fossefall og skilpadder, vi møtte småbarnsfamilier som for det meste lå ved bassenget, og alle så ut til å trives veldig godt på Thassos. Selv ville jeg kanskje valgt et annet reisemål for småbarn grunnet lang reisevei, men til gjengjeld er det så veldig veldig verdt det når man kommer fram.

Thassos er så grønn og frodig, havet er så turkist og rent og krystallklart, sola er så varm og stor og vinden så deilig kjølende.

Potos var ikke annet enn fullkommen lykke for oss.