P for Potos, P for paradis

Ikke visste vi, da vi bestilte sommerens ferie til Potos på Thassos, at det skulle bli vårt favorittsted.

Blogginnlegget er skrevet av gjesteblogger Mariann Hermani

Potos er en liten gresk by som har utviklet seg til et populært feriested. For å komme hit må du ta ferge over fra Kavala, og allerede på veien over hadde samtlige familiemedlemmer lyst til å kaste seg uti det smaragdgrønne vannet. Bussturen fra havnen til hotellet var nesten uutholdelig – det var fristende, glitrende hav rett utenfor vinduet hele veien!

Vel fremme sjekket vi inn på hotellet Makedonia, et sjarmerende leilighetshotell bare 150 meter unna stranden. Svømmebassenget var dypt nok til at barna på 12 år kunne hoppe uti, og lå omgitt av en trivelig hage med oliventrær. De hotellansatte var kjempehyggelige, og på rommet var alt rent og pent, og alt virket som det skulle.

Bildetekst: Mariann Hermani og familien sjekket inn på hotellet Makedonia på den greske øya Thassos.

Den første kvelden ruslet vi langs stranden i solnedgangen. Vi gikk ut på en av pirene, og som om ikke solnedgangen var idyllisk nok fikk vi gleden av å se delfiner leke seg i bølgene der ute. Noe som visstnok ikke er hverdagskost. Det var da vi skjønte at vi at det var noe spesielt med Potos. Dette bittelille stedet hvor alt er 5 minutter unna. Resten av ferien sørget vi for å få med oss solnedgangen fra piren hver eneste kveld, og både foto- og videokameraer fikk kjørt seg.

Dagene tilbrakte vi stort sett på stranden. Badesko kan være en fordel, og glem for all del ikke snorklemaske (og solkrem på ryggen). Vi telte ørten forskjellige typer småfisk bare inne ved stranden, og snorklingen bød selvfølgelig på enda flere. Både barn og voksne storkoste seg i det krystallklare vannet. Stranden går helt inn i sentrum, men vi foretrakk å ligge noen hundre meter lenger unna, i nærheten av hotellet. Der var det mange ledige solsenger, og i stedet for å betale for å leie dem må man bare handle mat eller drikke for minst 3 euro. En fin løsning, for da får man noe igjen for pengene. Nærmere sentrum var det veldig mye folk, både på stranda og i vannet.

Nysgjerrig på Thassos? Les mer om grekernes favorittøy her.

Bildetekst: Potos er stedet for deg som drømmer om sol, badeliv og late dager på stranden.

Potos er stedet for deg som drømmer om sol, badeliv og late dager på stranden.

Strandpromenaden er en del av det lille sentrumet, og det er der de fleste spisestedene og butikkene ligger. Butikkutvalget er lite nok til at man hilser på de man handlet hos i går, og stort nok til at vi aldri ble ferdige med å shoppe. Thassos er mest kjent for honning- og olivenoljeproduksjon (i tillegg til marmor), og vi sørget for å hamstre med oss et par slag av hver som vi skal nyte utover høsten og vinteren når savnet etter den greske øya melder seg.

Restauranter nok for minst tre uker er det også i Potos, og gyros og pannekakeboder på hvert gatehjørne. Byen er ganske stille på dagtid, men når solen går ned blir det et yrende folkeliv og duften av grillkull og nystekt gyros henger i luften. Restaurantene er typisk greske turistrestauranter med souvlaki, pizza, salater, kjøttretter, pasta og sjømat på menyen. Prisnivået var overraskende lavt – det dyreste vi spiste middag for var 9 euro. Gjennomsnittsprisen var omtrent 6-7 euro for en vanlig middagsrett. En sekspakning med 1,5 l vann fikk vi for 1,5 euro. Vi kjøpte mye frukt og registrerte at vi fikk seks nektariner for 0,8 euro og 8,5 kilo vannmelon for 1,5 euro. Det er deilig å være norsk på Thassos!

Les også: 5 greske øyer du ikke må gå glipp av

Vi sendte ikke et eneste kort fra Thassos, rett og slett fordi virkeligheten overgikk alle postkortene vi fant.

Jeg synes Potos passer for alle. Øya er så grønn og frodig, havet er så turkist og rent og krystallklart, sola er så varm og stor og vinden så deilig avkjølende. Vi møtte ungdom som nøt utelivet og stranda, vi møtte eldre som leide bil og fartet rundt i fjellene , vi møtte småbarnsfamilier som for det meste lå ved bassenget, og alle så ut til å trives veldig godt. Personlig ville jeg kanskje valgt et annet reisemål hvis jeg reiste med små barn, på grunn av den relativt lange reiseveien, men til gjengjeld er det veldig, veldig verdt det når man kommer fram. Så langt er Potos det eneste stedet i sydenuniverset som vi bare vet at vi skal tilbake til en vakker dag.

For oss var Potos rett og slett …fullkommen lykke.