Min hverdag i Ving – Thailand

Skrevet av Linna ved Vings servicesenter i Thailand.

I Vings verden finnes det mange jobbstillinger, hvor de fleste er ”bak kulissene” og aldri blir lagt merke til av dere gjester. Vårt ansikt utad er våre service- og flyplassguider som daglig møter våre gjester både på flyplassen og på hotellene.

Alle som har reist med oss vet at vi har en servicetelefon man kan ringe til om man har spørsmål, vil bestille utflukter eller om det er noe annet vi kan hjelpe til med. På mange små feriedestinasjoner er det serviceguidene som har ansvaret for denne telefonen, og man kan møte på personen man snakket med dagen etter på hotellet man bor på. Dette fungerer bra og er utrolig hyggelig, både for oss og for våre gjester.

Thailand, vel og merke, er en stor vinterdestinasjon, hvor vi har mange resorts og mange gjester til en hver tid. Vi er til sammen 47 stykker som jobber på Phuket og i Khao Lak. Det er også 6 stykker i Krabi og på Koh Lanta. Sammen arbeider vi for å gi våre gjester den beste servicen, uansett om det er på flyplassen, på hotellet, gjennom telefonsamtaler, e-post eller sms.

Deler av teamet i Patong.

Deler av teamet i Thailand.

Siden Thailand er et så stor reisemål er vi 12 stykker som sitter på kontoret vårt i Patong og utgjør vårt «Servicetelefon-team», jeg er en av dem. Døgnet rundt er vi klare for å ta imot samtaler, sms og e-post som sendes inn til vårt kontaktsenter.

Det morsomste jeg vet med jobben min er at ingen dag er lik. Man vet aldri hvem som ringer, hva de ringer om, hva slags spørsmål eller problemer den som ringer har. Noen dager er det stille og rolig, andre dager er det fart og spenning fra man kommer til man går for dagen. Vi må bruke alle våre verktøy i form av interne systemer, vår kunnskap, bøker, internett og til tider ringe til våre kollegaer som er ute på plass for å kunne svare best mulig på våre gjesters spørsmål.

Utover vår direkte kontakt med gjestene har vi alle hvert vårt annet ansvarsområde. For eksempel lost & found, oppfølging for gjester som er på sykehus, kontakt med forsikringer, statistikker over ulike arbeidsområder og administrativt arbeid ved utflukter.

Mitt andre arbeidsområde er at jeg driver med utfluktsadministrering i helgene. I bunn og grunn vil det si at jeg sørger for at alle gjestene våre som har bestilt utflukter kommer med på utflukten, og jeg holder kontakten med utfluktsleverandørene våre. Dette er morsomt administrativt arbeide, som jeg virkelig har fått sansen for og kunne tenkt meg å jobbe mer med i framtiden i Ving.

Noe vi må lære oss her i Thailand og som er utrolig viktig, det er å ha tålmodighet. Her er det mange ting som man tar for gitt i andre land, som ikke fungerer så godt og som man må venne seg til. Et eksempel på dette er å snakke engelsk. Dere som har vært i Thailand før kjenner kanskje igjen disse: «Nooo, madam, cannot!» eller «Solly madam, nooo have!». Mange ganger kan man ikke gjøre annet enn å le. På grunn av dette har jeg nå utviklet mitt eget thai-engelsk og dette fungerer ekstremt bra. Man kommer faktisk lengre her med fingerspråk og enkle ord enn med oxfordengelsk.

Det er mange utfordringer ved å jobbe i et land som Thailand. Det er fremmed, langt vekk hjemmefra, en annen kultur og religion og ikke minst vær, språk og mat-messig. Gode kollegaer, venner og et arbeid man trives i er derfor viktig og jeg føler meg heldig som har alt det.

Skriv gjerne til oss hvis du lurer på noe i forkant av ferien din til Thailand.

  • Som du nevner å slutten her, tålmodighet er viktig, spesielt for dere som jobber i Thailand.

    Jeg reiser selv ofte til Thailand og har et lite ordtak på engelsk jeg minner meg selv på i ny og ne.

    “Expect the unexpected” :-)