La deg sjarmere av Sardinia

Sardinia – krystallklart vann og sjarmerende badeviker. Middelalderbyer, pizza  og verdens beste iskrem. Forventningene var høye da vi satte kursen sydover for to ukers italiensk ferie i juli.

Vi startet rolig med noen dager på solsenga, boccia og strandvolleyball. Så var vi klare for opplevelser. Med syvseters leiebil, kart og GPS la vi ut på oppdagelsesferd.

I Porto CervoSmaragdkysten så vi yachter så store som hus, nøt feriens dyreste vin og beundret de rike og berømte som bruker den berømte kyststripen som sin private lekegrind.

SMARAGDKYSTEN: I Porto Cervo ferierer de rike og berømte. Havnebyen ble etableret på 1960-tallet, og eksklusive butikker, barer og restauranter ligger tett i tett. Noah (t.v) og Øystein Larsen-Vonstett lot seg imponere over yachtene – høye som hus! Foto: Privat

Stintino ga oss en smak av Karibia med kritthvite strender og turkisfarget hav.

Stintino er blant de fineste strendene i hele Italia!

Middelalderbyen Bosa levde opp til sitt rykte som en av Italias vakreste middelalderbyer og langs bredden av elven Temo fikk vi turens desidert beste sjømatpasta, etterfulgt av tidenes møreste skinke, smakfulle oster og deilig, salte oliven.

STINTINO: Her finner du Sardinias kanskje hviteste strand og mest turkisfargede hav. I høysesongen fylles det fort opp på solsengene, så det gjelder å være tidlig ute. Foto: Privat

Ikke gå glipp av Bosa – kanskje den vakreste byen på Sardinia!

BOSA: Middelalderbyen Bosa ligger et par timer sør for Alghero. Det er en fin opplvelse å rusle rundt i de trange gatene, spise en is og nyte en deilig lunsj langs elvebredden. Foto: Privat

Vi kjørte oss nesten bilsyke på svingete veier mot søvninge Monteleone Rocca Doria og drakk turens beste espresso med lokalbefolkningen i Villanova Monteleone.

På agriturismo Sa Mandra fikk vi servert helgrillet pattegris som smeltet i munnen og i gamlebyen i Alghero lot vi oss stadig imponere av de vakre solnedgangene mens vi gikk oss bort i smågatene og spiste iskrem som om det var 17. mai og bursdag på en gang.

ALGHERO: Gamlebyen i Alghero blir vi aldri lei. Vær tidlig ute for å sikre deg et restaurantbord øverst på borgen, med førsteklasses utsikt til den vakre solnedgangen. Foto: Privat

Vi leide katamaran som tok oss til de beste snorklestedene og drakk rosévin i solnedgangen mens skipperen lærte barna å ta salto.

KATAMARANTUR: Sardina er omkranset av krystallklart vann. En dag til sjøs i katamaranbåt med egen skipper er verdt pengene, mener Selma (f.v), Elisabeth. Øystein og Noah Larsen-Vonstett. Foto: Privat

Etter en uke på farten var det godt å komme tilbake til hotellet for dovent å gå tilbake i feriemodus med sene frokoster, lange lunsjer og late dager på stranden. Vi leide padlebåter til bena ble slitne og ørene solbrent, leste bøker og lot oss underholde av de fargerike selgerne som aldri ga opp håpet om at vi skulle kjøpe en lekekrokodille, vannmelon eller ferske kokosnøtter.

BADELEKER TIL ALLE: Flaks for strandselgeren at varene hans ikke veier så altfor mye. Foto: Privat

Akkurat da vi hadde begynt å flasse på magen og var bittelitt lei av pasta var ferien plutselig over. Solbrune og uthvilte vinket vi farvel og på gjensyn til Sardina – overbevist om at øya kommer til å gi mange norske familier herlige ferieopplevelser også neste sommer.

Arrivederci!

Høydepunkter

* Stintino-stranden. Kritthvite strender og turkist hav. Et nydelig område som dessverre fort blir veldig fullt i sommersesongen. Tipset er å være her tidlig for å sikre seg en solseng. Lunsj spiser dere på pizzeriaen ved stranden i Stintino sentrum.

* Porto Cervo. Her finner du øyas (og kanskje Middelhavets) største yachter. Lekeplass for verdens jetsettere i juli og august. Prisnivået er også deretter…

* Bosa. Nydelig middelalderby som står på listen over Italias vakreste småbyer. Spis lunsj langs elven Temo og gå på oppdagelsestur i de trange smugene. En times biltur fra Alghero.

* Gamlebyen i Alghero. Solnedgang på toppen av borgen og middag på The Kings. Alghero er berømt for sjømat. Et must å prøve sjømatpasta i ferien!  Desserten spiser dere fra en av de mange iskremutsalgene. Italiensk is er verdens beste. Æresord!

* Neptun-grottene noen kilometer nord for  Baia di Conte. Vakre dryppstensgrotter. Hit kommer du med bil eller båt.

* Sa Mandra. Agriturismo (bondegård) som serverer egenprodusert mat. Flott opplevelse for små og store.