Vi får ofte spørsmål om hvorfor vi velger det ene fremfor det andre når vi setter opp vårt sommerprogram. Her får du svaret!
Å sette opp et sommerprogram er en lang og omstendelig prosess. Vi startet planleggingen allerede i januar. Da bestemte vi hvilke reisemål vi skulle fly til neste sommer, og hvor mange fly vi skulle ha til hvert reisemål. Flyprisene avhenger av bensinkostnader, distanse og valutakurser.
Når vi vet hvor stor flykapasitet vi skal ha, ser vi nærmere på hotellene. Flykapasiteten er avgjørende for hvor mange hotellrom og leiligheter vi behøver. Det er ingen enkel oppgave å regne ut hvor mange rom og leiligheter vi behøver, for det er ikke slik at ett flysete = en hotellseng. Det er en viktig og nitidig utregningsprosess, og hotellene taper penger hvis de blir sittende igjen med tomme rom stående. Vi ønsker ikke å gjøre romavtaler vi ikke benytter oss av. Når vi vet omtrent hvor mange rom vi trenger på hvert reisemål, begynner kontraktørene våre å gjøre avtaler med hotellene for neste sesong. De hotellene vi ikke var fornøyd med forrige sesong forsøker vi å finne alternativer til.
Noen ganger er kontraktsforhandlingene enkle, andre ganger kan de være kompliserte og tidkrevende. Vi prøver å bli enige med hotellene om en pris som er rettferdig for begge parter. Kontraktsrunden er også da man blir enige om forbedringer, slikt som nye bad til neste sesong, spa i kjelleren eller sklie i bassenget. Når vi og hotellene er enige om kvalitet og pris, signeres kontrakten for neste år – ikke lenger på papir, men elektronisk, og kontrakten legges over i vårt datasystem. Så kan de som sitter på prisavdelingen begynne å legge sammen kostnad for fly og hotell for å se hvor mye neste sommers reiser kommer til å koste. Vi snur hver stein for å oppnå konkurransedyktige priser uten at det går utover kvaliteten. Alle kostnader må være på ett minimum.
Etter mange måneder med arbeid og et sterkt ønske om å gjøre de beste valgene for våre gjester, kan vi stolt presentere neste års sommerprogram.
Tweet