Hvis du skulle investert i en ny lenestol til 15 000 kroner, ville du ikke helst prøvd den før du tok den endelige beslutningen?
Det ville du nok, og det ville vi også. Vings eget flyselskap, Thomas Cook Airlines, har investert i åtte nye Airbus 321-fly med 211 flyseter hver. Selskapet har nylig hatt en rekke ansatte på plass i en kjeller i Frankfurt, der de tre dager i strekk skulle prøvesitte flyseter fra tre forskjellige produsenter. Blant testpersonene var også Vings administrerende direktør, Christian Grønli.
Og testpersonene gikk grundig til verks. Faktisk skulle de sitte i hver stol i fem-seks timer – litt mer enn den tiden det tar å fly fra Oslo til Gran Canaria. Underveis skulle de bl.a. gjøre notater om sittekomforten, inntrykket av benplassen og hvordan de opplevde å sitte på setetrekket.
– I tillegg var teknikere på plass for å vurdere den generelle materialkvaliteten, setekonstruksjonene og rengjøringshensyn.
Når alle data er vurdert, vil vi sannynligvis bestille omkring 1 700 flyseter med en stykkpris på ca. 14 400 kroner, forteller direktør i Thomas Cook Airlines, Torben Østergaard.
Han forteller videre at også setevekt tas med i betraktningen. De nye setene er nesten 25-30 prosent lettere, noe som tilsvarer tre kg pr. stol og dermed 6-700 kg pr. fly.
– Det vil gi oss en drivstoffbesparelse på over 2,4 millioner på årsbasis. Lavere drivstofforbruk teller også når vi skal gjøre opp CO2-regnskapet vårt, forklarer Østergaard.