Opplev Vietnam: Hanoi og Halong Bay

Vietnams hovedstad byr på både småbysjarm og storbypuls.

Skrevet av Frida Feline Dahl, tidligere Ving-ansatt.

Jeg har lenge drømt om å oppleve Vietnam, og våren 2015 gikk drømmen i oppfyllelse. Jeg og kjæresten pakket to gigantiske ryggsekker og dro ut på et tomåneders eventyr. Litt over halvparten av tiden brukte vi i Vietnam, der vi utforsket landet fra sør til nord.

Her vil jeg gjerne dele mine erfaringer fra reisen, sted for sted, til inspirasjon for deg som vil oppleve dette fargerike landet. Etter noen avslappede dager med småbyliv i Dong Hoi hoppet vi på et lokalfly til Hanoi, i det nordlige Vietnam.

Før vi gikk løs på selveste Hanoi og Halong Bay besluttet vi å besøke en nasjonalpark ved navn Cuc Phong, et par timers kjøring innover i landet. Vi hoppet på en buss (på en busstasjon med elleville tilstander, her var det full kamp mellom de ulike selskapene for å få oss på deres buss. Snakk om engasjement!) ut til den lille byen Nimh Binh et like stykke unna Cuc Phong. Er du interessert i å oppleve skikkelig ur-jungel, sommerfuglflokker, et senter for bevaring av aper og skilpadder samt grotter med funn fra oldtiden er dette et sted for deg.

♥ Les del 1: Opplev Vietnam – Phu Quoc Island

Untitled-1

Frodig ur-jungel i Cuc Phong, grønt så langt øyet kan se. Foto: Frida Feline Dahl

Selve Nimh Binh er en relativt kjedelig og trafikkert småby, så her satte vi ikke av så mye tid. Vi leide en scooter og satte kursen mot nasjonalparken gjennom et fantastisk landskap med kalkstensklipper. Etter et motorstopp på en lang slette midt på dagen i ca. 40 varmegrader (som bød på diverse interessante språkutfordringer) kom vi oss etter noen varme timer frem til parken.

Cuc Phong er et rolig område, uten hotell, butikker og masseturisme. Stedet drives blant annet med tysk bistand og var også et av «hjertebarna» til vietnamesernes kjære Onkel Ho, tidligere statsleder og president Ho Chi Minh. Her kan du sette av en full dag og være med på jungelvandringer, oppleve vill urskog, og møte fantastiske gibbonaper.

Cuc Phong-parken var et av mine favorittsteder på hele reisen, et skikkelig paradis!

Cat Ba og Halong Bay – en sjøgrønn drømmeverden

Etter noen dager i Nimh Binh og Cuc Phong bar det mot kysten igjen, denne gangen i retning det berømte Halong Bay-området. Bor du i Hanoi kan du reise til Halong Bay på dagstur (3-4 timer med buss fra Hanoi), men det anbefales å bli noen dager. Etter å ha lest oss opp på Halong Bay fant vi ut at vi først ville reise ut til Cat Ba, en ganske stor øy i Halong-bukten og det perfekte utgangspunkt for utflukter. Fra havnebyen Hai Phong tok vi speedbåt ut til øyas største by, Cat Ba City.

En av attraksjonene på Cat Ba er grotten ved navn Hospital Cave – en grotte som fungerte som bombesikkert sykehus samt gjemmested for Viet Cong-ledere under Vietnamkrigen. Det er et lite fort på en av fjelltoppene, der en utsiktskikkert lar deg se langt innover i det flotte landskapet som omgir øya. Cat Ba har også noen fine sandstrender, som absolutt er verdt et besøk.

Vakker utsikt fra det høyeste punktet på øya Cat Ba. Foto: Frida Feline Dahl

Det finnes flere måter å oppdage den imponerende Halong-skjærgården på. Det tilbys luksuriøse seilas med mange fasiliteter, og det finnes varianter man helst bør styre unna (les rotter, fullstappet båt og dårlig mat og renhold). Turene som tilbys varierer også i lengde, men det vanligste er en til tre overnattinger. Vi bestilte en slags mellomting av de over – en privat båt med helt grei standard og egen kaptein og kokk. Men jeg skal innrømme at bildene til byrået ikke stemte helt overens med det vi møtte om bord – båten var så og si strippet for komfort. Heldigvis var det noenlunde rent og maten var helt topp. Og naturopplevelsene var så fantastiske, at det overskygget det meste.

Tips! Pass på at du bestiller din reise i Halong Bay med et seriøst båtfirma som kan vise til gode tilbakemeldinger. Det koster nok noen kroner ekstra, men er absolutt verdt det!

Reisen vi dro på varte i tre dager. Vi hadde med oss en tandemkajakk og fikk oppleve mange spennende stopp underveis. På en av turene padlet vi inn i en bukt der en liten gruppe mennesker holdt til i husbåter. Her levde de av fiske og de hadde utrolig nok hunder som vaklet rundt på de hjemmelagde, smale bryggene.

♥ Les del 2: Opplev Vietnam – Ho Chi Minh City

Hemmelig lagune

En av dagene ble vi på gebrokken engelsk forklart at vi skulle padle rundt en øy og lete etter en grotte vi skulle padle inn i. Vi fant grotten og bega oss skeptiske inn i mørket. Det luktet kraftig av gammel tang og tare, og det hang lange dryppstener fra taket som vi måtte padle i sikksakk for å unngå. Etter ca. 500 meter kom vi ut i dagslyset igjen og vi befant oss i en skjult lagune. Grotten var den eneste inngangen til lagunen, og den var bare tilgjengelig ved lavvann (dette var med andre ord ikke et sted man ble hele dagen…) Inne i lagunen var det et yrende liv av insekter og fugler, og vi kunne se flere meter ned i det klare vannet. Virkelig en fin og annerledes opplevelse!

Den siste kvelden vår om bord på båten la kapteinen til ved en flytende kafé/kajakkstasjon for å se en viktig fotballkamp mellom Vietnam og Thailand, kamuflert som et “viktig ærend”, he he. (Det var nok den eneste tv-en i området.) Kvelden bød på strålende stemning, helt til Vietnam dessverre tapte kampen. Kajakkstasjonen hadde et basseng med den største fisken jeg noen gang har sett. En såkalt lykkefisk som de hadde fanget 10 år tidligere og som nå veide 60 kg!

Her skimtes et av Halong Bays mange flytende hus. Foto: Frida Feline Dahl

Etter tre dager til sjøs ble vi sluppet av på et bungalow-hotell på en øy beliggende inne i nasjonalparken – det eneste bostedet i flere kilometers omkrets. Her hadde vi, og de andre gjestene, hele øya og strendene i området helt for oss selv. Det var så som så med elektrisiteten her, plutselig forsvant den noen timer og da ble det rimelig varmt i bungalowen. De rolige buktene i Halong Bay er flotte å padle i. De mer åpne områdene kan ha litt større bølger, men holder man seg nær land er sjøen rolig og fin.

Jeg oppdaget underveis på reisen at jeg er en skikkelig skjell-entusiast, og benyttet ofte sjansen til å lete etter fine skjell. Langs en av strendene vi padlet til i Halong Bay (det var skjulte, små sandstrender overalt, blant annet en med aper) fant jeg en stor, flott konkylie, men også et digert kjøttbein. Litt skummelt. Vi padlet raskt videre…

♥ Les del 3: Opplev Vietnam – Mui Ne og Nha Trang

Hanoi – reisens siste stopp!

Selv om Halong Bay og Cat Ba bød på utrolig flotte opplevelser var det godt å komme seg inn til sivilisasjonen og komforten igjen. Reisens siste dager sto for tur og nå var det igjen storbyferie på programmet. Hanoi er en spennende by. Den er pulserende og livlig slik som Ho Chi Minh City i sør, men den har også sin egen sjarm og spesielle preg. Mange turister velger å bo i, eller i nærheten av gamlebyen, og det gjør de lurt i. Her er det lite høy bebyggelse og man finner alt fra trendy kaffebarer og stilige hotell, til billige markeder og små butikker med lokale håndverksprodukter.

Green Tangerine: Nydelig restaurant og nydelig mat. Foto: Frida Feline Dahl

Vi spiste mye godt i Hanoi, og et sted jeg ikke kommer til å glemme med det første er den franskinspirerte restauranten Green Tangerine. Liker du det franske kjøkken og i tillegg vellaget and, er dette stedet verdt et besøk. Er du nysgjerrig på lokale spesialiteter tilbys det ulike “Food Tasting Tours”, der du bli guidet gjennom byen via ulike spisesteder som disker opp med små, spennende smaksmenyer. Søk etter dette på Tripadvisor, så kan du velge blant de med best tilbakemeldinger.

Shopping og severdigheter

Shoppingtilbudet i Hanoi er omtrent som i Ho Chi Minh, men kanskje hakket bedre. Her er det både store og små kjøpesentre (ett med innendørs skøyebane!). Du finner et bredt spekter av ulike, asiatiske merker, vestlige merker som f.eks. Lacoste, Topshop og Aldo samt mer luksuriøse merker.

Det er mange tegn på at Vietnam har vært en fransk koloni, særlig når det kommer til mat og arkitektur, men også andre ting som det franske kulturelle senteret L’Espace. På L’Espace viser de franske filmer et par ganger i uken. Kan man ikke fransk så vises det heldigvis en del filmer med lite tale. En tur ut til det gamle Ngoc Son-tempelet er også en fin opplevelse. Det populære tempelet ligger på en vakker, liten øy i Hoan Kiem Lake, i sentrum av Hanoi.

Når du velger hotell i Hanoi anbefaler jeg deg å velge et med basseng, som for eksempel hotellet Nikko Hanoi. Det kommer du ikke til å angre på, for etter en stekende varm dag i byen er det lite som er bedre enn et avkjølende bad i solnedgangen.

Etter fem spennende dager i Hanoi var tiden inne for å reise hjem til Norge igjen. Vetnam er et utrolig flott land å feriere i og byr på det meste man kan ønske seg av en vellykket ferie; god mat, fine strender, lave priser, shopping og storbyer, hyggelig befolkning og et deilig klima. Det er også et trygt land å reise i, vi opplevde ikke noe ubehaglig på de drøye seks ukene vi reiste gjennom landet. En ferie i Vietnam kan jeg anbefale på det varmeste!

Broen over til Ngoc Son Temple.

Denne bloggposten ble først publisert i 2015, men har blitt oppdatert.

Har du vært i Hanoi eller Halong Bay? Del gjerne dine tips og erfaringer under ⇓